De Raad van State vanmorgen uitspraak gedaan over het bestemmingsplan aan Nederlandse kant. Zij oordeelden dat er geen redenen zijn om het bestemmingsplan te vernietigen of het tramproject on hold te zetten. Dit betekent dat er geen planologische bezwaren meer zijn om de nieuwe tramlijn op Nederlands grondgebied aan te leggen.
De Raad van State is wel van mening dat het bestemmingsplan niet duidelijk genoeg was inzake de maximale geluidbelasting voor de omgeving. De Raad heeft daarom zelf een regel aan het bestemmingsplan toegevoegd, waarin een maximale geluidbelasting is opgenomen. Met deze aanpassing blijft het bestemmingsplan overeind. Dit is natuurlijk bijzonder goed nieuws voor dit grensoverschrijdend tramproject, dat kadert in het Spartacusplan, het toekomstplan van De Lijn voor de provincie Limburg.
Gert-Jan Krabbendam, wethouder Mobiliteit van de Gemeente Maastricht en voorzitter van de Stuurgroep Tram Maastricht-Hasselt:
“De uitspraak van de Raad van State heeft lang op zich laten wachten, maar nu is er eindelijk de gewenste duidelijkheid. We kunnen vooruit kijken en doorpakken met de realisatie van deze belangrijke spoorverbinding met Belgisch-Limburg en Hasselt. Met deze elektrische sneltram op groene stroom halen we auto’s van de weg en verbeteren we de luchtkwaliteit. Kiezen voor de tram is kiezen voor schone duurzame mobiliteit en leefbaarheid in de Euregio. En we verbeteren met de tram de bereikbaarheid van onze binnenstad”.
Ben Weyts, Vlaams minister van Mobiliteit:
‘Ik heb mijn werk gedaan. Conform het Vlaams Regeerakkoord heb ik dit dossier uit het slop getrokken en heb ik de molenstenen die rond de nek van het project hingen een voor een verwijderd. De laatste horde die nu nog genomen moet worden is het vastleggen van het tracé in Hasselt. We kunnen wel starten met de publicatie van de selectieleidraad, maar de beslissing over gunning zal genomen moeten worden door de volgende Vlaamse Regering”.
Mits goedkeuring van de Vlaamse Regering kan nu gestart worden met de aanbestedingsprocedure. De eerste stap is de publicatie van de selectieleidraad. Samen met de Nederlandse partner wordt die momenteel voorbereid. Gezien de tijd die nodig is om de aanbestedingsprocedure te doorlopen, zal het inderdaad de volgende Vlaamse Regering zijn, die de uiteindelijke gunning - het toewijzen van de opdracht aan een aannemer - voor haar rekening zal nemen.
Wie meer wil weten over het sneltramproject kan terecht op : www.delijn.be/trammaastrichthasselt.